Ingrid Oostendorp (1963)
studeerde begin jaren tachtig aan de kunstacademie in Den Bosch en aan het Surikov Kunst Instituut
in Moskou. Tot eind vorige eeuw woonde en werkte ze in Almaty (Kazachstan). Terug in Nederland
startte ze haar Circus of Life project. Sinds 2016 is ze managing director van Kunstmagazijn.
Circus of Life
Het is 1984 als Ingrid naar Moskou vertrekt om er te studeren. Ze droomde van reizen en het
Russische circus. Maar ze kan moeilijk vat krijgen op haar omgeving. Haar blik is gekleurd door de
Koude Oorlog en ze raakt verstrikt in de dagelijkse realiteit van de Sovjet-Unie. Ze moet zich
losmaken van haar eigen wereld om de stad te kunnen ervaren. Als ze uiteindelijk toestemming krijgt
om in het circus te werken, gaat ze niet. In 2020 verscheen hierover bij Knust haar
persoonlijke beeldverhaal: Mechtadel, Mechtadel, nothing but a dreamer'.
De kern van Ingrids fascinatie voor het circus is het contrast dat altijd voelbaar is: 'Zo kan de magie
van kleur, flikkerende lichtjes en gevaarlijke kunsten bestaan, omdat je weet dat het doek, maar ook
de piste slechts façades zijn voor de rauwe dagelijkse werkelijkheid. Zodra het geluid verstomt, de
trommels roffelen en de spot aangaat, vergeet je alledag en lijkt de wereld één grote magische
ruimte waarbinnen alles en iedereen kan en mag zijn.
studeerde begin jaren tachtig aan de kunstacademie in Den Bosch en aan het Surikov Kunst Instituut
in Moskou. Tot eind vorige eeuw woonde en werkte ze in Almaty (Kazachstan). Terug in Nederland
startte ze haar Circus of Life project. Sinds 2016 is ze managing director van Kunstmagazijn.
Circus of Life
Het is 1984 als Ingrid naar Moskou vertrekt om er te studeren. Ze droomde van reizen en het
Russische circus. Maar ze kan moeilijk vat krijgen op haar omgeving. Haar blik is gekleurd door de
Koude Oorlog en ze raakt verstrikt in de dagelijkse realiteit van de Sovjet-Unie. Ze moet zich
losmaken van haar eigen wereld om de stad te kunnen ervaren. Als ze uiteindelijk toestemming krijgt
om in het circus te werken, gaat ze niet. In 2020 verscheen hierover bij Knust haar
persoonlijke beeldverhaal: Mechtadel, Mechtadel, nothing but a dreamer'.
De kern van Ingrids fascinatie voor het circus is het contrast dat altijd voelbaar is: 'Zo kan de magie
van kleur, flikkerende lichtjes en gevaarlijke kunsten bestaan, omdat je weet dat het doek, maar ook
de piste slechts façades zijn voor de rauwe dagelijkse werkelijkheid. Zodra het geluid verstomt, de
trommels roffelen en de spot aangaat, vergeet je alledag en lijkt de wereld één grote magische
ruimte waarbinnen alles en iedereen kan en mag zijn.
In Kunstmagazijn creëert ze een nieuw podium: Kunstpiste, een 'verhalencircus' met als permanent
thema Circus of Life. Dit is ook de spin-off voor het VONKEL project waarbinnen het van april t/m
september gaat fonkelen met stories, muziek, beeldend en meer in samenwerking met Buur Brakkenstein. Ook het vervolg van Mechtadel zal
in een expositie met twee andere exposanten te zien zijn in de 'De reis naar Sachalin'.
thema Circus of Life. Dit is ook de spin-off voor het VONKEL project waarbinnen het van april t/m
september gaat fonkelen met stories, muziek, beeldend en meer in samenwerking met Buur Brakkenstein. Ook het vervolg van Mechtadel zal
in een expositie met twee andere exposanten te zien zijn in de 'De reis naar Sachalin'.
De komende maanden verzamelen we verhalen uit de wijk en geven we workshops om de bewoners hun eigen beeldende stem te geven. Interesse als buurtbewoner of vragen? Mail naar vonkelparade@gmail.com
“Damn everything but the circus! …damn everything that is grim, dull, motionless, unrisking, inward turning, damn everything that won’t get into the circle, that won’t enjoy. That won’t throw it’s heart into the tension, surprise, fear and delight of the circus, the round world, the full existence…”